Pada ketika umat Islam bakal menyambut Nuzul-al-Qur’an yang akan tiba tidak kurang satu minggu lagi, mungkin ramai juga yang terlupa bahawa pada tarikh yang sama satu lagi peristiwa besar telah berlaku dalam sejarah Islam. Tanggal 17 Ramadhan tahun 2 Hijrah, peristiwa yang dinukilkan dalam Al-Qur’an sebagai Yaumul-Furqan (Hari Pemisahan di Antara Hak dan Batil) telah berlaku; peristiwa penting yang menjadi penentu kepada tertegaknya atau jatuhnya Islam; peristiwa yang menentukan sama ada yang hak atau yang batil yang akan selamanya menang; itulah peristiwa yang kita kenali sebagai peperangan Badar Al-Kubra!
Peristiwa Badar Al-Kubra, yang merupakan peperangan pertama bagi umat Islam, adalah satu peristiwa yang cukup penting kerana peristiwa tersebut menjadi penentu sama ada yang hak akan berada di atas kebatilan atau yang batil akan berada di atas yang hak. Apatah lagi, tentera Islam yang seramai 313 orang itu semuanya merupakan ‘orang-orang kuat’ Islam yang seandainya terkorban, pasti perkembangan Islam itu sendiri akan mati. Malah, peristiwa ini juga boleh menjadi kayu ukur, adakah kekentalan iman Islam akan menang atau puak musyrik akan mudah meleburkan tentera Islam. Atas sebab itulah, Rasulullah s.a.w. berdoa kepada Allah S.W.T. sebelum bermulanya peperangan, yang menggambarkan betapa penting dan besarnya perang Badar Al-Kubra tersebut;
Baginda Rasulullah s.a.w. berdoa: “Wahai Allah, kalau (pasukan Muslimin) ini sampai binasa hari ini, Engkau tidak akan disembah lagi (oleh manusia). Wahai Allah, jika Engkau menghendaki, Engkau tidak disembah lagi selepas ini.”
Dalam peristiwa inilah kita menyaksikan bagaimana Allah S.W.T. membuktikan janji akan pertolongan-Nya kepada orang-orang yang beriman dan berjihad di jalan-Nya. Dalam peristiwa ini jugalah kita menyaksikan bagaimana kesatuan dan kesepaduan umat Islam itu teruji dan terbukti. Strategi peperangan yang terhasil daripada musyawarah Rasulullah s.a.w. dan para sahabat menjadi hujah betapa pentingnya musyawarah dalam membuat keputusan penting dalam sesebuah organisasi atau jemaah. Malah, dalam peristiwa ini jugalah terbukti keimanan para sahabat yang telah menyatakan iltizam mereka untuk bersama-sama dengan Rasulullah, walaupun menyedari bahaya yang menanti di hadapan. Namun, dek kekentalan iman dan keyakinan yang menebal akan janji Allah S.W.T. dan Rasul-Nya, maka mereka terus mara di medan perjuangan.
Perhatikan ucapan Sa’ad ibn Muaz, mewakili golongan Ansar yang merupakan golongan terbanyak dalam barisan tentera Badar tersebut, yang menyatakan tekad mereka sekaligus menghilangkan kegusaran dan menghadirkan kegembiraan di hati Rasulullah s.a.w.: “Kami telah beriman kepadamu, dan kami bersaksi bahawa apa yang engkau bawa adalah benar. Atas dasar itu, kami telah menyatakan janji untuk sentiasa bersama, taat dan setia kepadamu. Wahai Rasulullah! Laksanakanlah apa yang engkau kehendaki, kami tetap bersamamu. Demi Allah! Seandainya engkau menghadapi lautan dan engkau terjun ke dalamnya, kami pasti akan terjun bersamamu juga. Tidak ada seorang pun di antara kami yang mundur dan kami tidak akan bersedih jika engkau menghadapkan kami dengan musuh esok hari. Kami akan tabah menghadapi peperangan dan tidak akan melarikan diri. Semoga Allah akan memperlihatkan kepadamu apa yang sangat engkau inginkan daripada kami. Marilah kita berangkat dengan kemuliaan Ilahi.”
Akhirnya dengan bantuan tentera daripada para Malaikat yang diutuskan oleh Allah S.W.T., tentera Islam yang hanya seramai 313 orang itu berjaya menumpaskan tentera Musyrik yang diketuai oleh Abu Jahal. Oleh sebab besarnya peranan dan nilai kemenangan tentera Islam dalam peperangan Badar Al-Kubra ini, para tentera Badar adalah merupakan mereka yang dikurniakan kemuliaan.
Abu Hurairah r.a. menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah melihat orang yang menyertai Perang Badar, lalu Dia berfirman: ‘Lakukanlah apa sahaja yang kamu kehendaki kerana Aku telah mengampunkan dosa kamu!’”.
Imam Al-Bukhari r.a. juga turut menyebut mengenai kehadiran tentera malaikat dalam Peperangan Badar dengan memetik sebuah hadith, yang bermaksud: “Malaikat Jibril a.s. menemui Nabi Muhammad s.a.w. lalu bertanya, ‘Apakah jenis tentera yang menyertai kelompok tentera Badar ini?’ Baginda s.a.w. menjawab, ‘Daripada sebaik-baik kaum Muslimin, atau perkataan yang seumpamanya!’ Lalu Jibril a.s. berkata, ‘Begitu juga tentera Malaikat yang menyertai peperangan ini!’”.
Semoga Allah merahmati para ahli Badar.
Sedar atau tidak, Ramadan yang sedang kita lalui ini sudah mulai sampai pada pertengahannya. Persoalan utama, apakah Ramadan yang kita tempuhi hari ini benar-benar telah mencetuskan perubahan di dalam diri dan prestasi ibadah kita? Aspek inilah sebenarnya sering dipandang enteng dan amat malang sekali bagi siapa yang menggelarkan dirinya pejuang agama Allah. Justeru, dengan melihat sirah generasi para anbiya’ dan para sahabat terdahulu kita harus menyerap segala kekuatan yang terhasil daripada usaha dan tawakkal mereka yang tinggi kepada Allah SWT. Contoh tauladan seperti itulah yang perlu diikuti dan diambil teladan agar muda mudi yang bakal dilahirkan suatu hari nanti adalah generasi yang dapat memimpin ke arah perubahan.
Situasi masyarakat pada hari ini begitu menggamit kerisauan apabila krisis umat yang melanda sedah terlalu membarah. Hal ini telah disebut oleh Dato’ Dr. Siddiq Fadzil dalam amanat beliau pada Ijtimak Harakiy Pertama yang lalu sebagai ‘moral deficit’ yang melanda Negara kita. Tatkala semua orang berbicara tentang krisis kewangan ‘fiscal deficit’ tetapi tidak ramai yang berbicara tentang krisis kemanusiaan yang lebih mendasar ini. Salah satu buktinya ialah sektor ekonomi yang seakan hilang etika seperti berlakunya rasuah, penipuan, keserakahan, penindasan, pemerasan dan seumpamanya. Justeru, jka moral deficit sebegini tidak ditangani secara serius sebaik mana pun model ekonomi yang digagskan tidak akan ada gunanya.
Antara intipati lain dalam amanat beliau ialah tentang peri pentingnya kita memahami maqasid al-shariah. Esensi maqasid al-shariah sebenarnya tidak lain adalah maslahah yang dapat diertikan sebagai menyejahterakan umat dengan manfaat, dan menyelamatkan mereka dari mudarat. Gerakan dakwah memang tidak dapat mengelak dari persoalan maqasid kerana para anbiya dan mursalin telah menjadikan maqasid al-shariah sebagai maqasid al-da’wah. Para da’i harus memahami serba serbi tentang agama termasuk maqasidnya untuk mencapai pesan dakwah ‘ala basirah dan dakwah bi’l-hikmah agar dapat memenuhi keperluan umat secara kolektif. Oleh itu, dengan memahami maqasid al-shariah matlamat kita menyertai gerakan dakwah ini akan lebih jelas kerana tujuan syari’at adalah untuk menyelamatkan, membahagiakan dan memberdayakan umat manusia sehingga mampu melaksanakan amanah istikhlaf atau misi kekhalifahan.
Majlis Iftar Mahabbah (MIFTAH ‘10) yang dianjurkan pada kali ini meletakkan suatu harapan agar kita semua dapat menginsafi dan bermuhasabah diri atas segala amal yang telah kita laksanakan. Mudah-mudahan, madrasah Ramadan ini dapat melahirkan insan-insan yang bersih jiwanya, istiqamah dalam amalannya dan tinggi semangat jihadnya. Di samping itu, peristiwa Nuzul al-Qur’an yang akan tiba nanti bakal menjanjikan satu mesej yang begitu signifikan kepada kita demi merealisasikan impian tinggi agama untuk melahirkan generasi Qurani di kalangan pemuda-pemuda hari ini “Jiil al-Quran al-Farid”.
Semoga Allah mempertautkan hati-hati kita dengan segala rahmat yang terkandung dalam bulan Ramadan yang penuh mulia ini.
Allahu Akbar!
Thursday, August 19, 2010
PKPIM ANJUR MAJLIS IFTAR MAHABBAH 2010

Kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam seluruh dunia akan sekali lagi diraikan dengan penuh semangat dan bersungguh-sungguh oleh seluruh umat. Di peringkat Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), kehadiran bulan Ramadhan tahun 1431H ini sekali lagi tepat dengan suasana dan keadaan semasa. Kesempatan untuk berpesta ibadah, untuk melakukan muhasabah, membersihkan jiwa serta mendidik diri perlu dimanfaatkan oleh seluruh ahli PKPIM yang baru sahaja selesai melaksanakan Majlis Perhimpunan Agung Tahunan (MPAT) yang ke-49.
Sebagai sebuah gerakan pelajar Islam peringkat kebangsaan, PKPIM sekali lagi akan mengadakan program tradisinya dalam bulan Ramadhan yakni Majlis Iftar Mahabbah (MIFTAH). Peluang untuk bersama-sama meraikan bulan Ramadhan, mengukuhkan ukhuwwah sebagai elemen penting dalam gerakan ini, serta bersama-sama melaksanakan ibadah secara berjemaah adalah kesempatan yang perlu dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Selain daripada itu, peluang untuk melakukan pendidikan dan pembaikan diri sempena bulan Ramadhan ini juga tidak harus dilepaskan.
Justeru, bagi sambutan MIFTAH 1431H ini, PKPIM mengambil kesempatan yang sangat baik ini bagi mengeratkan lagi ukhuwwah, serta memperkukuh kesatuan hati, fikir dan tindakan para ahli. Di samping ibadah-ibadah khusus yang biasa dilakukan dalam bulan Ramadhan, MIFTAH 1431H ini juga akan memberikan penekanan kepada pengisian-pengisian yang fundamental dan penting tentang hal-hal gerakan (harakiyyah) dan da’wah.
Monday, May 31, 2010
Damn Israel!!!
Israeli Government officials are violating several articles of the United Nation's Convention on the Law of the Sea (Part VII).↲↲ -Article 87 (a) provides for "Freedom of Navigation"↲-Article 88 states "The high seas shall be reserved for peaceful purposes"↲-Articke 89 states, "no state may validly purport to subject any part of the high seas to its sovereignty". ↲↲PRAY FOR PALESTINIANS!!! Damn Israel!
Friday, May 14, 2010
SINAR WIBAWA GURU MEMBINA NEGARA BANGSA
Saban tahun kita akan meraikan sambutan Hari Guru. Tanggal 16 Mei menjadi satu manifestasi penghargaan istimewa terhadap jasa dan pengorbanan seluruh warga pendidik yang tidak ternilai harganya. Istilah seperti guru ibarat lilin yang membakar diri amat sinonim apabila menggambarkan perit jerih para guru dalam mendidik jiwa anak bangsa tanpa mengenal erti penat jemu. Sungguh, batang tubuh yang bernama guru amat istimewa peranannya kepada kita semua.
Tema sambutan Hari Guru pada kali ini ialah “Guru Pembina Negara Bangsa”. Sekali imbas, ia telah menggambarkan betapa besarnya peranan dan tanggungjawab seorang guru. Biar apa pun tema yang diberi setiap tahun, hakikatnya peranan dan tugas guru tidak pernah berubah dalam mendidik anak bangsa. Ibarat tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan.
Berbicara sedikit mengenai soal pembinaan Negara bangsa, ia meliputi satu perbincangan yang luas dan dalam. Akan tetapi, secara amnya pembinaan Negara bangsa menekankan kepada aspek integrasi nasional dan perpaduan yang perlu dibugarkan dalam masyarakat. Perpaduan, persamaan dan persaudaraan merupakan nilai-nilai fundamental yang menjadi pemangkin bagi perkembangan, kemajuan, dan kemakmuran sesebuah negara.
Demikian juga semangat al-Quran secara keseluruhan sebenarnya adalah semangat perpaduan. Kerana itu jumlah ayat yang menganjurkan semangat perpaduan lebih banyak daripada ayat yang menjelaskan perihal perpecahan. Antaranya ialah Surah Al-Hujurat ayat 10, Al-Syura ayat 13, Al-Mukminun ayat 32 dan ayat yang paling popular ialah surah Ali-Imran ayat 103. Jika disorot kembali, Tun Dr. Mahathir Mohammad telah mencetuskan kepentingan pembinaan bangsa Malaysia melalui Wawasan 2020 pada tahun 1991. Cabaran pertama yang ditonjolkan dalam gagasan tersebut dengan jelas meletakkan matlamat untuk mewujudkan bangsa Malaysia yang bersatupadu yang mempunyai matlamat yang serupa dan dikongsi bersama, berintegrasi di peringkat Wilayah dan antara kaum berasaskan persamaan hak dan keadilan.
Nah, di sinilah letaknya kewibawaan guru untuk memberi kefahaman dan penghayatan kepada anak bangsa dalam mengenal erti perpaduan. Dalam konteks di Malaysia, hal ini terkandung di dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan 1961 yang juga berasaskan kepada Laporan Razak dan Laporan Rahman Talib yang menekankan unsur perpaduan. Ternyata, untuk mencapai matlamat perpaduan Negara adalah melalui sistem pendidikan. Sehubungan itu, matapelajaran Sejarah diberi penekanan penting dalam melestarikan aspek perpaduan Negara.
Oleh yang demikian, dalam memastikan usaha membina Negara bangsa ini berjaya ia tidaklah terletak sepenuhnya di bahu guru. Malah kerjasama daripada para pelajar, ibu bapa, masyarakat dan para pemimpin juga sangat dititikberatkan. Jika hanya guru sahaja yang berperanan ia hanyalah seperti mencurah air ke daun keladi.
Justeru, bersempena Hari Guru yang akan disambut pada 16 Mei ini, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dengan penuh pengiktirafan dan penghargaaan mengucapkan jutaan terima kasih tidak terhingga terhadap jasa dan pengorbanan para guru yang cekal mendidik kami selama ini. Di samping itu, PKPIM juga menyeru agar seluruh golongan pelajar di Negara ini meraikan Sambutan Hari Guru yang bakal tiba dengan penuh rasa ikhlas dan adab hormat kerana antara keberkatan sesuatu ilmu itu terletak pada keredhaan seorang guru.
Buat akhirnya, marilah kita merenung sejenak satu rangkap daripada sajak “Guru Oh Guru” yang dinukilkan oleh Allahyarham Usman Awang (1979) yang berbunyi:
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Selamat Hari Guru 2010! “Guru Pembina Negara Bangsa”.
Mohd Akmal Afiq Bin Mohamad
Tema sambutan Hari Guru pada kali ini ialah “Guru Pembina Negara Bangsa”. Sekali imbas, ia telah menggambarkan betapa besarnya peranan dan tanggungjawab seorang guru. Biar apa pun tema yang diberi setiap tahun, hakikatnya peranan dan tugas guru tidak pernah berubah dalam mendidik anak bangsa. Ibarat tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan.
Berbicara sedikit mengenai soal pembinaan Negara bangsa, ia meliputi satu perbincangan yang luas dan dalam. Akan tetapi, secara amnya pembinaan Negara bangsa menekankan kepada aspek integrasi nasional dan perpaduan yang perlu dibugarkan dalam masyarakat. Perpaduan, persamaan dan persaudaraan merupakan nilai-nilai fundamental yang menjadi pemangkin bagi perkembangan, kemajuan, dan kemakmuran sesebuah negara.
Demikian juga semangat al-Quran secara keseluruhan sebenarnya adalah semangat perpaduan. Kerana itu jumlah ayat yang menganjurkan semangat perpaduan lebih banyak daripada ayat yang menjelaskan perihal perpecahan. Antaranya ialah Surah Al-Hujurat ayat 10, Al-Syura ayat 13, Al-Mukminun ayat 32 dan ayat yang paling popular ialah surah Ali-Imran ayat 103. Jika disorot kembali, Tun Dr. Mahathir Mohammad telah mencetuskan kepentingan pembinaan bangsa Malaysia melalui Wawasan 2020 pada tahun 1991. Cabaran pertama yang ditonjolkan dalam gagasan tersebut dengan jelas meletakkan matlamat untuk mewujudkan bangsa Malaysia yang bersatupadu yang mempunyai matlamat yang serupa dan dikongsi bersama, berintegrasi di peringkat Wilayah dan antara kaum berasaskan persamaan hak dan keadilan.
Nah, di sinilah letaknya kewibawaan guru untuk memberi kefahaman dan penghayatan kepada anak bangsa dalam mengenal erti perpaduan. Dalam konteks di Malaysia, hal ini terkandung di dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan 1961 yang juga berasaskan kepada Laporan Razak dan Laporan Rahman Talib yang menekankan unsur perpaduan. Ternyata, untuk mencapai matlamat perpaduan Negara adalah melalui sistem pendidikan. Sehubungan itu, matapelajaran Sejarah diberi penekanan penting dalam melestarikan aspek perpaduan Negara.
Oleh yang demikian, dalam memastikan usaha membina Negara bangsa ini berjaya ia tidaklah terletak sepenuhnya di bahu guru. Malah kerjasama daripada para pelajar, ibu bapa, masyarakat dan para pemimpin juga sangat dititikberatkan. Jika hanya guru sahaja yang berperanan ia hanyalah seperti mencurah air ke daun keladi.
Justeru, bersempena Hari Guru yang akan disambut pada 16 Mei ini, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dengan penuh pengiktirafan dan penghargaaan mengucapkan jutaan terima kasih tidak terhingga terhadap jasa dan pengorbanan para guru yang cekal mendidik kami selama ini. Di samping itu, PKPIM juga menyeru agar seluruh golongan pelajar di Negara ini meraikan Sambutan Hari Guru yang bakal tiba dengan penuh rasa ikhlas dan adab hormat kerana antara keberkatan sesuatu ilmu itu terletak pada keredhaan seorang guru.
Buat akhirnya, marilah kita merenung sejenak satu rangkap daripada sajak “Guru Oh Guru” yang dinukilkan oleh Allahyarham Usman Awang (1979) yang berbunyi:
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Selamat Hari Guru 2010! “Guru Pembina Negara Bangsa”.
Mohd Akmal Afiq Bin Mohamad
Thursday, March 18, 2010
MATI RASA, MASYARAKAT BINASA

Umum mengetahui bahawa sesebuah masyarakat yang baik dan tinggi tamadunnya tidak hanya lahir daripada kemajuan teknologi dan material semata. Apa yang lebih penting ialah sejauh mana individu-individu dalam nukleus masyarakat itu yang punya ‘rasa’ dan kesedaran terhadap setiap perkara yang berlaku di sekelilingnya. Kita khuatir, dengan rempuhan kuat permasalahan sosial kini mengakibatkan masyarakat sudah mati ‘rasa’nya dan mati jiwanya. Lebih ditakuti, masyarakat akan binasa dan negara tidak mampu lagi ‘bernyawa’.
Baru-baru ini seluruh negara dikejutkan dengan penemuan premis-premis yang membekalkan gajet-gajet seks secara haram secara terbuka di beberapa kompleks membeli-belah yang terkemuka di ibu negara. Tidak lama sebelum itu, kita hangat membincangkan tentang isu buang bayi yang kian menular dalam masyarakat. Nah, tentu sahaja kita dapat membayangkan hubung kait dua contoh permasalahan yang berlaku ini. Jika masih ada yang mahu bersikap apologetik dengan isu ini, maka ianya harus disingkirkan segera. Manifestasinya, kita bersyukur dengan dengan tindakan tegas pihak berkuasa yang mengambil langkah drastik bagi menyelesaikan masalah ini.
Namun begitu, seringkali menjadi persoalan di benak fikiran kita ialah sejauh mana masalah yang berlaku ini dapat sampai kepada noktah akhirnya? Langkah yang diambil oleh pihak berkuasa dengan menutup serta merta premis-premis gajet seks itu adalah sesuatu yang harus dipuji dan dan diberi galakan untuk tindakan susulannya. Tetapi, adakah pengusaha premis serta pelanggan gajet-gajet ini akan terus senyap dan berhenti dari terus merosakkan masyarakat? Ibarat seperti kita merampas jarum suntikan dari tangan penagih dadah. Jika dibiarkan, pasti dia menggigil untuk mencari bekalan dadah lain biapun terpaksa mencuri hatta membunuh. Inilah yang menjadi kerisauan, apabila mereka yang tidak serik ini bakal bertindak secara alternatif dengan melakukan perkara seumpamanya dengan bersembunyi dari diketahui umum.
Justeru itu, selain diberi penekanan terhadap penutupan premis-premis ini, pihak berkuasa juga disaran memberikan perhatian serius terhadap penjualan aksesori dan gajet seks ini yang sudah mula bergerak aktif di laman maya atau secara online. Mengikut sumber yang didapati, ada sesetengah pengusaha premis terbabit membangunkan laman sesawang sendiri bagi tujuan menerima tempahan pelanggan melaluinya.Tempahan juga boleh diterima melalui khidmat pesanan ringkas dan e-mel selain melalui interaksi menerusi laman rangkaian sosial khas diwujudkan.
Pepatah Inggeris yang menyebutkan, “Sins at the fingertips” memang ada kebenaran, mana tidaknya, hanya dengan beberapa taipan kata kunci pada papan kekunci dan mengklik pada tetikus, dengan segera terpapar imej-imej yang diidamkan. Kini, dengan bebrapa klik juga ianya dapat menambahkan pendapatan kepada insan-insan yang tidak bertanggungjawab.
Tidak dinafikan, internet yang mula diperkenalkan lewat abad lalu, telah banyak menyumbang kepada penetapan landasan kemajuan sesebuah negara. Perniagaan maya, promosi barangan, kemudahan persidangan video dan bertukar-tukar idea ekonomi, dilihat mengangkat martabat internet sebagai wahana kemajuan tamadun manusia kini. Tetapi, bagaimana pula peranan internet untuk melahirkan tamadun keinsanan? Lihat sajalah di kafe-kafe siber, kemudahan internet pada sebahagian besar anak-anak muda hari ini tidak lain hanyalah sebagai ruang sembang kosong, bermain permainan visual secara local area network, memuat turun nada dering, melawat laman-laman yang mengghairahkan, dan terkini membeli aksesori dan gajet yang dapat meningkatkan nafsu untuk melakukan seks hanya untuk merasa kenikmatan yang sementara.
Dari sudut perlaksanaan undang-undang, Seksyen 292 Kanun Keseksaan dilihat dapat ditingkatkan lagi penguasaannya bagi menangkap dan mendakwa pihak-pihak yang bertanggungjawab yang terlibat dalam penjualan serta penyebaran gajet-gajet seks ini di pasaran. Dalam masa yang sama, kerjasama daripada pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agar mengesan laman sesawang yang menjalankan transaksi pembelian gajet seks secara maya serta mengarahkan penutupan transaksi berkenaan dengan segera agar budaya gejala seks bebas dapat dikurangkan.
Malah, peranan Kastam Diraja Malaysia (KDM) juga perlu diperkemaskan dari sudut kawalan di semua pintu masuk. Dengan memperketatkan kawalan masuk gajet-gajet seks ini yang kebanyakannya dari negara China dan Hong Kong, sedikit sebanyak ia akan mengurangkan lambakan gajet-gajet yang tidak senonoh ini di dalam masyarakat Malaysia khususnya generasi muda.
Walau apapun, dalam konteks hari ini, pemerkasaan masyarakat itu sendiri perlu diutamakan. Buatlah apa saja pun, dari penguatkuasaan undang-undang, pemberatan hukuman dan penegasan media massa untuk menyedarkan pengusaha premis kembali ke pangkal jalan, namun jika tiada usaha balas secara besar-besaran dari sasaran penjual, iaitu masyarakat, semuanya hanya tinggal penguatkuasaan. Perlu ada konsep timbal-balik atau “vice-versa” dalam hal ini. Penjual tidak akan terus menjual jika tiada yang membelinya. Tindakan kita yang hanya mengharap pemantauan pihak polis dan pihak berkuasa yang lainnya semata-mata wajar dikikis. Masyarakat harus ada rasa sedar, bahawasanya perkara sebegini dapat menghancurkan jiwa anak bangsa dan generasi akan datang. Biarlah sensitiviti sebegini melangit di kalangan masyarakat, jika kita mahu lihat generasi yang punyai masa hadapan yang cerah akan datang.
Justeru, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dengan penuh rasa insaf dan prihatin akan permasalahan umat, menyeru agar semua lapisan masyarakat tampil ke hadapan membantu usaha pihak-pihak berkuasa dalam membanteras masalah sosial terlampau ini. PKPIM juga menyeru agar nukleus masyarakat iaitu institusi keluarga diperkukuhkan demi memastikan ahli keluarga kita sentiasa dalam keadaan selamat dan bebas daripada terlibat dengan perkara negatif sebgini. Suasana kemesraan dan ‘ambilil tahu’ harus dibenihkan oleh ibu bapa untuk anak-anaknya, agar dengan bekal itu, kewaspadaan mereka akan ditingkatkan dengan ikatan ingatan dan kasih sayang yang berpanjangan dari penjaganya, di mana jua mereka berada.
Mohd Akmal Afiq Bin Mohamad
Saturday, March 13, 2010
PKPIM GESA KERAJAAN BERTINDAK TEGAS TERHADAP FRANCAIS PREMIS MENJUAL AKSESORI SEKS SECARA TERBUKA
.jpg)
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menggesa kerajaan mengambil tindakan segera dan tegas terhadap premis-premis yang menjual aksesori seks secara terbuka dan berleluasa. Premis-premis aksesori seks ini didapati menjual pelbagai produk seks seperti pil dan ubat-ubatan yang berbahaya serta diragui tahap keselamatannya, kondom, alat permainan seks dan lain-lain lagi.
PKPIM berpandangan bahawa penjualan secara terbuka yang dilakukan oleh premis tersebut secara tidak langsung telah menggalakkan perlakuan seks bebas khususnya di kalangan remaja masa kini. Maka, secara tidak langsung perlakuan seks bebas akan dijadikan budaya masyarakat kita tanpa kita sedari.
Sementara itu, dalam situasi masyarakat yang didedahkan dengan peningkatan bilangan kes penzinaan dan pembuangan bayi serta pelbagai gejala sosial yang kian parah, penjualan aksesori seks ini pasti akan memburukkan lagi keadaan sosial masyrakat Malaysia.
Dalam pada itu, PKPIM menyelar sikap penjual yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata dan mengambil sikap tidak kisah terhadap persoalan moral masyrakat memandangkan sikap seperti ini telah membantutkan usaha kerajaan untuk menjadikan negara Malaysia sebagai negara maju dari perspektif material dan spiritual yang di mana pada masa yang sama rakyatnya tetap teguh dan kukuh dengan pegangan nilai moral, adab dan agama masing-masing.
Dalam perkembangan berkaitan, persoalan akhlak dan moral masyarakat perlu dititikberatkan agar ia tidak membawa bencana kepada negara suatu masa kelak. Keruntuhan akhlak di kalangan masyarakat mampu meruntuhkan dan membinasakan sesebuah negara dan tamadun.
Penyair Arab, Ahmad Syauqi pernah mengungkapkan dalam syairnya yang lebih kurang maksudnya, “Sesungguhnya kejayaan suatu umat (bangsa) terletak pada akhlaknya dan selagi mereka berakhlak, jika pada mereka telah hilang akhlaknya, maka akan jatuhlah umat (bangsa) ini.”
Sekretariat PKPIM Pusat
Tuesday, March 9, 2010
IKHTILAT: ASAS AGAMA & PERSOALAN

Realiti hari ini menyaksikan sikap dan adab pergaulan (ikhtilat) antara lelaki dan perempuan sudah jauh dari ajaran Islam. Fenomena yang berlaku ialah pergaulan yang tidak lagi terbatas di antara lelaki dan wanita ajnabi telah membawa kepada akibat yang lebih buruk iaitu perzinaan. Apa yang lebih tragis, apabila manusia sudah hilang akal pertimbangan yang waras dan sifat-sifat manusiawi dengan timbulnya masalah buang bayi yang sangat ketara hari ini. Tidak dapat dinafikan hal ini sangat berkait rapat dengan masalah pergaulan bebas malahan ia menjadi punca utama dan faktor penyumbang kepada krisis moral yang berlaku.
Rata-rata masyarakat hari ini mungkin mempunyai pandangan dan pendapat yang tersendiri apabila membinbcangkan topik pergaulan (ikhtilat) ini. Akan tetapi, walau apa pun pendapat tersebut,ianya mestilah dikembalikan kepada dasar-dasar islam yang sesuai dengan zaman,masa dan tempat.
Jika kita kembali kepada sirah nabawiyyah, memang Rasulullah Saw sendiri memandang berat tentang pergaulan di antara lelaki dan perempuan yang boleh menimbulkan fitnah serta persentuhan.Ini dapat kita lihat, sebagaimana hadith daripada Hamzah bin Usaid Al-Ansari yang diriwayatkan daripada bapanya yang mendengar Rasulullah Saw bersabda,apabila melihat kaum wanita bercampur aduk dengan lelaki di tengah jalan :
عن أبي أسيد الأنصاري عن ابيه : أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول وهو خارج من المسجد فاختلط الرجالبحافا مع النساء في الطريق فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم للنساء : استأخرن ؛ فإنه ليس لكن أن تحققن الطريق ؛ عليكن بحافات
Yang bermaksud : Daripada Abi Usaid Al-Ansori daripada ayahnya : Bahawa dia (iaitu ayah Abi Usaid Al-Ansori) telah mendengar Rasulullah Saw bersabda, di mana ketika itu Rasulullah Saw berada di luar masjid, dan berlaku ikhtilat di kalangan lelaki dan perempuan ( di mana Rasulullah Saw melihat ikhtilat tersebut ) : " Kebelakanglah kamu,sesungguhnya kamu tidak boleh berada berada di tengah jalan,kamu mestilah berjalan di tepi jalan."
Dalam mempraktikan hadith Nabi Saw, para sahabiyyat telah menghampirkan diri mereka ke dinding, hingga ada riwayat mengatakan bahawa kerana terlampau rapat dengan dinding, ada di antara pakaian mereka yang tersangkut dengan dinding bangunan.
Beginilah Rasulullah Saw sebagai seorang pemimpin pada ketika itu,memastikan bahawa rakyatnya sentiasa hidup di dalam keadaan yang jauh dari fitnah dan perkara-perkara yang boleh merosakkan akhlak mujtama'.
MAKNA IKHTILAT ( الإختلاط)
Perkataan الإختلاط ini mungkin biasa kita dengar,iaitu maksudnya adalah bercampur.Dan biasanya digunakan untuk merujuk kepada suatu pergaulan yang tidak sihat dan bercanggah dengan nilai-nilai murni islam.Di sana ada perkataan lain yang digunakan untuk merujuk muamalat antara lelaki dan perempuan seperti لقاء - مقابلة مشارك. Namun memang di dalam kebanyakan kitab-kitab apabila membicara tentang perhubungan bebas,para ulamak akan menggunakan perkataan الإختلاط.
Dari sudut bahasa, perkataan الإختلاط berasal dari perkataan خلط yang memberi maksud bercampur iaitu مزج. Di dalam Al-Qamus Al-Muhit dijelaskan bahawa sesuatu yang bercampur dipanggil اختلط. Kalau ismu failnya adalah خالط. Dari sudut istilah pula, merujuk kepada pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim di suatu tempat yang membolehkan mereka berhubung antara satu sama lain dengan pandangan atau isyarat atau percakapan. Apabila kita merujuk kepada definisi ini,apa yang dimaksudkan dengan ikhtilat adalah pergaulan bebas.
HUKUM PERGAULAN ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN SERTA GARIS PANDUAN
Tidak dapat dinafikan bahawa muamalah di antara lelaki dan perempuan di dalam hidup ini adalah wujud. Lebih-lagi pada hari ini, situasi persekitaran yang memerlukan kerjasama dua hala di antara lelaki dan perempuan dalam segenap urusan harian. Apa yang lebih utama, keperluan hubungan antara kedua-dua pihak ini dalam menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar, dakwah dan ilmu. Firman Allah SWT:
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Maksudnya: Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat baik, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta ta'at kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Ayat ini menjelaskan bahawa lelaki dan perempuan yang beriman saling berkerjasama dalam menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar,maka sudah tentu di sana ada situasi-situasi yang memerlukan mesyuarat, perbincangan, percakapan dan sebagainya.
Dan apa yang harus kita fahami bahawa, walaupun begitu islam telah menetapkan garis panduan yang terperinci untuk menjaga perhubungan ini.Maka,garis panduan inilah yang menentukan sesuatu hubungan itu adakah bertepatan dengan syarak atau pun tidak.
Kalau kita mengkaji garis panduan yang dinyatakan oleh islam, ia menutup segala pintu-pintu yang boleh membawa maksiat.Ia melibat pandangan mata, suara, pakaian (aurat), tujuan perbincangan dan keadaan pergaulan itu berlaku.
Merujuk kepada Kitab Al-Fatawa Al-Mu’asoroh oleh Al-Qardhawi, beliau telah menetapkan dhowabit (garis panduan) dalam pergaulan@pertemuan di antara lelaki dan wanita, iaitu :
1. Kedua-dua belah pihak hendaklah sentiasa menundukkan pandangan,tidak memandang aurat dan dengan perasaan syahwat.Firman Allah Swt :
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَيَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (30) وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ جَهُنَّ
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka.
Bukanlah yang dimaksudkan seperti ayat di atas Islam tidak membenarkan langsung untuk kita memandang dan melihat jantina yang berlawan jenis, akan tetapi hanya sekadar yang perlu sahaja dalam urusan-urusan tertentu. Rasionalnya, kerana pandangan adalah segala-galanya, bak pepatah Melayu “dari mata turun ke hati”. Boleh saja mata ini memberikan ‘isyarat’ kepada hati agar bertindak ke peringkat yang seterusnya.
Namun begitu, Islam mengecualikan pandangan secara tidak sengaja. Tetapi apa yang perlu kita buat apabila kita tidak sengaja? Hal ini telah dijawab oleh Rasulullah Saw terhadap soalan Jarir RA, seorang sahabat Nabi Saw yang bertanyakan tentang pandangan yang tidak disengajakan : Sabda Baginda:
اصرف بصرك
Yang bermaksud : Alihkan pandangan kamu
2. Perempuan muslimah pula mestilah sentiasa memakai pakaian yang telah ditetapkan oleh syarak yang menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.Juga tidak terlalu nipis dan tidak mengikut bentuk badan sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Allah swt :
وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
Yang bermaksud: Dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya
Telah disahkan oleh beberapa sahabat, apa yang zahir daripada perhiasan ialah muka dan dua tapak tangan.
3. Sentiasa menjaga adab muslimah,terutama ketika berinteraksi dengan lelaki dari segi :
i- Percakapan,tidak melampaui dan menggoda.Sebagaimana firman Allah Swt kepada para isteri Nabi Saw. Dan isteri-isteri Nabi Saw, adalah ikutan terbaik untuk semua wanita di sepanjang zaman dan tempat.
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا
Yang bermaksud : Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti perempuan yang lain kalau kamu bertakwa. Maka janganlah kamu berbicara dengan lembut manja kerana boleh menimbulkan keinginan orang yang di dalam hatinya ada penyakit; dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik, sesuai dan sopan.
ii- Cara berjalan. Firman Allah swt :
وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ
Yang bermaksud: Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.
فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ
Yang bermaksud : Maka datang kepadanya salah seorang dari keduanya sambil berjalan tersipu-sipu.
Ayat di dalam Surah Al-Qasas ini menceritakan kisah salah seorang anak perempuan Nabi Syuaib As yang datang untuk menyampaikan jemputan ayahnya kepada Nabi Musa As.Dapat kita lihat, qudwah yang ditunjukkan di dalam kisah anak Nabi Syuaib AS ini, bagaimana apabila berjalan, beliau berjalan dalam keadaan tersipu-sipu dan malu.Bukannya berjalan dalam keadaan sebaliknya, yang langsung tidak sesuai dengan fitrah seorang wanita.
iii- Pergerakan pula janganlah terlalu kasar dan janganlah terlalu lembut yang boleh menggoda.Gerunilah amaran yang dinyatakan oleh Rasulullah Saw di dalam haditnya :
صنفان من أهل النار ....ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها لتوجد من مسيرة كذا وكذا
Yang bermaksud : 2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka…. perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga.Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.
4. Hendaklah menjauhi perkara-perkara yang boleh merangsangkan syahwat seperti bau-bauan, minyak wangi,warna-warna yang menarik yang sepatut di pakai di rumah, bukan di jalanan untuk bertemu dengan lelaki.
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى
Yang bermaksud : Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang Jahiliyah zaman dahulu.
Yang dimaksudkan dengan تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ disini ialah menzahirkan perhiasan dan kecantikan yang wajib ditutup dan yang boleh mempengaruhi syahwat orang lain…
5. Sentiasa berwaspada,agar lelaki dan wanita tidak berdua-duan tanpa mahram Hadith sohih telah memberi ingatan
لا يخلو رجل بامرأة ألا ثلثهما الشيطان
Yang bermaksud: Tidak berkhalwat seorang lelaki dan perempaun, melainkan yang ketiganya adalah syaitan
.
6.Pertemuan itu mestilah berdasarkan keperluan atas urusan kerja tanpa melampaui sehingga menyebabkan wanita itu lalai dalam menguruskan rumah tangga dan mendidik generasi.
Walaupun kita lihat di atas,seperti merujuk kepada wanita sahaja,namun lelaki tidak lari dari kemestian menjaga adab-adab yang sama dari sudut pakaian,percakapan,pergerakan dan lain-lain. Justeru, adalah menjadi satu kewajipan untuk seluruh Muslimin dan Muslimat bagi menjaga etika dalam pergaulan sesama kita dan sekaligus dapat mengurangkan masalah sosial di kalangan umat Islam hari ini.
Subscribe to:
Posts (Atom)